ÜRGÜP / KAPADOKYA / CAPPADOCIA GEZİMİZ

Ürgüp'te Temenni Tepesi, Asmalı Konak, At Heykelleri Parkı, Peri Bacaları, Zelve ve en son Kızılçukur Vadisi gezimizi sonlandırıp Otele dinlenmeye çekilmiştik. Bir kaç saatlik dinlenme sonrası Ürgüp merkezinde gece gezintimiz başlıyordu.

Ertesi günü sabah kahvaltısından sonra doğruca 7 km. ileride olan SİNESOS'a / Mustafapaşa'ya doğru yol aldık.

Ürgüp'ten Sinesos'a doğal güzelliklerin arasından süzülerek ilerlemeye başladık. Sabah saat 10 sularında Sinesos'taydık. Çok sakin, sessiz bir yere geldiğimizi hemen anlamıştık.

Önce buranın bir ilçe olduğunu sanıyorduk, sonra öğrendik ki, burası bir Köy olarak adlandırılmış. Nasıl olmuşsa !? Ama bize göre büyüklük ve Tarihsel yapıları itibariyle en azından bir Kasabadır.

Sinesos'un  tarihsel olarak varlığı 1200 yıllarına dayanmaktadır. Tarihsel olarak burası bir Rum beldesidir. 1924 yılına gelindiğinde " Mübadele Dönemi" başlar. İşte, bu mübadele dönemi sürecinde burada yaşayan Rumlar Yunanistan'a  Selanikte yaşayan Türklerde Sinesos'a getirilir.

* * * * * * * * * *

2010 Yılına gelindiğinde Mustafapaşa Belediyesi çok önemli bir girişimde bulunur. Yunanistan'da yaşayan Sinesos'luların torunlarını Mustafapaşa'ya davet eder. Torunlara Sinesosu gezdirip tanıtıp ağırlarlar. Bu durumu şu anda Mustafapaşa'da yaşayan bir kaç yaşlı insana sorduğumuzda "Uzun yıllardır böyle bir etkinlik  yapılmıyor" yanıtını aldık. Ortaçağı her yönü ile yaşayan Sinesos, Ortadoks Rumların Kapadokya'daki önemli bir merkezi olmuştur tarihte. Kiliseleri, Kesme taşlardan yapılan Antik yapılarıyla, insanı şaşırtan bir tablo sunuyor. Bu bağlamda, Sinesos'a tipik bir " Müze Kent" diyebiliriz.

SİNESOS/ASMALI KONAK

Mehmet Şakirpaşa  Medresesi önünden Sinesos merkezine doğru 600 - 700 metre yürüdüğünüzde karşınıza otantik bir yapı, bir Konak çıkıyor. 1887' de inşa edilen bu yapının adı Asmalı Konak'tır.

2002 Yılında tüm Ülke insanımızın çoğunu ekrana kilitleyen Asmalı Konak dizisinin ilk bölümleri bu Konak'ta çekiliyor. Sonraki bölümler de Ürgüp'teki Asmalı Konak'ta çekimler devam ediyor. Günümüzde bu Konak Otel ve Restaurant olarak, Old Greek House adıyla hizmet veriyor.

akirpaAamedres

Ortodoks Rum yapılarının yanısıra Osmanlı döneminde yapılan yapılar da bulunmaktadır, Sinesos'ta.

Bunlardan en önemlisi Mehmet Şakir Paşa Medresesidir. Ürgüp'ten gelip Kasabaya girer girmez sol tarafta bu Medreseyi fark edeceksiniz. 1900 Yılında yapılmış bir eserdir. Karşısında ise Mustafapaşa'nın  1601 yılında yapılmış Cami-i Kebir ile birlikte Şeyh Ali ve Sipahi Camii yer almaktadır. Bu Osmanlı mimarisi yapıyı da beğendik ve çekimler yaptık.

AİOS KONSTANTİNOS ve ELENİ KİLİSESİ

elenikilise2

Sinesos'un orta kısımlarında Cumhuriyet Meydanında yer alıyor.

Konstantin - Eleni Kilisesi 1729 yılında bailikal tarzda yapılmıştır. Kilise içerisinde çekimler yaptığımızda, mimari yapı olarak bazilikal tarzın öne çıktığını hemen fark ettik. Duvar ve tavanlara baktığımızda resim ya da frekslerin olmadığını gördük.

Ancak, düzgün kesme taşlardan yapılmış sağlam bir yapı olduğu da gözümüzden kaçmadı. Her ne kadar 2010 yılında Patrik Bartholomeos'un yönettiği büyük bir Ortodoks ayini bu kilisede yapılmış. Ne var ki; şu anki durumuyla pek bir ilginin, bakımın olmadığını gördük. Yapı sağlam olarak duruyor ama bakımsızdı.

Yine de Ülkemizde bir mimari yapı olarak duruyor olması da Tarihsel -  Kültürel bir zenginliktir.